ابهام، تنوع و پرورش استعاره در غزل بیدل
نویسنده
چکیده مقاله:
آنچه در این نوشتار به آن پرداخته میشود، ابهام، تنوع و پرورش استعاره در غزل بیدل است. بیدل با نگاهی استعاری به پدیدههای جهان، نامهای قراردادی را با معادلهایی استعاری مبادله میکند تا راهی به ماهیت اشیا بگشاید. در نتیجه، با تنوع و فراوانی استعارههای دیریاب، جهانی خیالی و سورئالیستی رقم میخورد که درک شعر وی را دشوار میسازد. این شاعر بزرگ در کنار استعارههای نو و شگفت، و ابهامی که آگاهانه آفریده، از جادوی انسجام در اندیشه و اجزای غزل غافل نمانده است. وی میداند که شعر مبهم اگر دارای انسجام و وحدتی سازمند باشد – حتی بدون درک شدن – موجب لذت هنری خواننده میگردد و در ناخودآگاه وی تأثیر میگذارد. بنابراین، او اغلب با حمایتهای آشکار و پنهان از استعارههای بعید در مسیر غزل ( در بیت، ابیات همجوار و کل غزل)، توانمندی خود را در ایجاد شعر مبهم، اما منسجم به ظهور میرساند. نگارنده این حمایتها را « پرورش استعاره» نامیده و با ذکر نمونههایی، شگردهای گوناگون شاعر را در غزل او نشان داده است.
منابع مشابه
بیدل در عرصة غزل عرفانی
بیدل دهلوی از گویندگان بزرگ شعر عرفانی در شبه قاره است که سبک هندی را از تنگنای صورت، به فراخنای معرفت رسانید. شعر میرزا عبدالقادر بیدل در عرصه غزل، ادامه تفکر مولانا جلال الدین محمد بلخی در عرصة شمسیات اوست. هدف از نگارش این مقاله معرفی بیدل در عرصة غزل عرفانی است. در نظر بیدل، همه تعینات و کثرتها، در سیر رجوعی و عروجی انسان به وحدت باز میگردد و در سیر نزولی او یعنی سفر از حق به خلق، همه کث...
متن کاملبیدل در عرصه غزل عرفانی
بیدل دهلوی از گویندگان بزرگ شعر عرفانی در شبه قاره است که سبک هندی را از تنگنای صورت، به فراخنای معرفت رسانید. شعر میرزا عبدالقادر بیدل در عرصه غزل، ادامه تفکر مولانا جلال الدین محمد بلخی در عرصه شمسیات اوست. هدف از نگارش این مقاله معرفی بیدل در عرصه غزل عرفانی است. در نظر بیدل، همه تعینات و کثرتها، در سیر رجوعی و عروجی انسان به وحدت باز میگردد و در سیر نزولی او یعنی سفر از حق به خلق، همه کث...
متن کاملهنر سخنوری بیدل دهلوی در یک غزل مادهتاریخ
صرفنظر از آنکه جامعۀ جهانی ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل (1644-1721م.) را در گسترة ادبیات فارسی- تاجیکی، با آن ابتکاراتی که دارد، بهحیث سخنوری بزرگ، محبوب و کمنظیر پذیرفته است، گزافه نخواهد بود که از نظر تحقیق و پژوهش همهجانبة مختصات آثارش، او را یکی از کمشناختهترین ادیبان قلمداد کنیم. ازجملۀ مسئلههای نسبتاً کمتحقیقشدة ایجادیات بیدل که در این مختصر نگارنده به آن توجه نشان داده، استف...
متن کاملتأمّلی تحلیلگرایانه به رابطة ابهام و عقلانیّت در غزل حافظ
برپایة رویکرد بلاغت جدید و بهرهگیری از نظریّة امپسن در باب ابهام، نباید ابهام در کلمه و کلام حافظ را پیشفرضی صرفاً هنری تلقّی کرد، بلکه وقایع شگفت قرن هشتم حافظ را ناگزیر ساخته است تا از روی درایت و فهم موقعیّت، ترفند ابهام را هم در بُعد هنری و هم در بُعد عقلانی در غزلهایش به کارگیرد. اصولاً مقولة ابهام در غزلهای حافظ مکث و سکوت معنادار و اندیشمندانهای است که وی آگاهانه بدان دست یافته و آگاها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 8
صفحات 28- 43
تاریخ انتشار 2007-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023